mandag 24. april 2017

FAKE NEWS




Jeg har nå skrevet en falsk nyhetsartikkel om at rockestjernen Paul McCartney har dødd. Dette går inn under det som er best kjent som "Fake News". Det som inspirerte denne artikkelen er at Paul McCartney er en stjerne jeg er glad i og kan mye om, og det ville ikke vært altfor rart om han skulle dø, med tanke på alderen. I tillegg har det vært mange teorier om at han døde en gang på 60-tallet og ble erstattet med en doppelganger. Dette gjorde det enkelt å få med en kilde, siden mange har allerede skrevet om teorien. Jeg har brukt layouten til VG, sånn at det ser ut som det er en troverdig avsender. Jeg har også Photoshoppet et bilde av McCartney for å gjøre det sånn at det ser ut som han var syk. Jeg har overdrivet en smule, sånn at enkelte skjønner at det er falskt.

Konseptet "Fake News" baserer seg på nyheter som er falske, men presenteres som sanne. I det siste har falske nyheter blitt en stor del av kulturen vår, spesielt ved det Amerikanske valget da folk fra begge sider spredte falske nyheter om kandidatene. Som nevnt kan falske nyheter brukes til å villede, men det kan også brukes til satire, noe som "nyhetsbyråene" The Onion og Clickhole gjør.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar